Uit onderzoek blijkt dat 24,6 van alle smartphone eigenaren een ad-blocker heeft geïnstalleerd op zijn of haar smartphone. Door middel van een ad-blocker is het mogelijk om advertenties te weren. In het onderzoek werden meer dan vierduizend mensen bevraagd door Tune, een marketingonderzoeksbureau voor de mobiele sector. Respondenten van het onderzoek kwamen allemaal uit de VS of Europa.

 

Snelle stijging

Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van ad-blockers flink toeneemt. Van alle respondenten had 7,8 procent een adblocker gedownload na november 2015. In de vier tot zes maanden daarvoor had 2,4 procent de advertentiewerende software apps op hun smartphone gezet. Wanneer dit tempo doorzet, zou in het derde kwartaal al 80 procent van alle smartphones een adblocker actief hebben.

Internetsite Techcrunch maakt wel de kanttekening bij het onderzoek dat er een verschil zit in het vragen of iemand iets op zijn smartphone heeft staan dan daadwerkelijk onderzoeken of de smartphones de betreffende software actief hebben. Zo gaf bijvoorbeeld 21 procent van de respondenten aan niet zeker te weten of ze een adblocker actief hadden.

 

Leeftijd of besturingssysteem niet relevant

In het onderzoek is verder gekeken naar eventuele verschillen onder de respondenten. Waaronder bijvoorbeeld leeftijd, locatie, geslacht, type, besturingssysteem etc. Hier zaten geen grote verschillen in. Er was een lichte trend naar jonge mannen en volwassenen van middelbare leeftijd die een adblocker hadden geïnstalleerd. Zo was het voorkomen van adblockers iets hoger onder Android-gebruikers en Europeanen.