Het Chinese smartphonemerk Xiaomi heeft het doel om 80 miljoen smartphones in 2015 te verkopen niet gehaald. In totaal verkocht de smartphonefabrikant 70 miljoen toestellen, wat een stijging is van 15% ten opzichte van het jaar ervoor (toen verkocht het bedrijf 61 miljoen toestellen).

De Chinese fabrikant stelde zichzelf eerder tot doel om in 2015 een totaal van 100 miljoen smartphones te verkopen. Dat doel werd in verband met tegenvallende verkopen al snel bijgesteld naar 80 miljoen. In december liet de smartphonefabrikant al doorschemeren dat ook dat doel niet haalbaar zou zijn. Topman Lei Jun liet weten dat het halen van het doel geen “topprioriteit” was.

 

Niet meer grootste smartphonemerk van China

Het Chinese merk werd door tegenvallende verkopen in 2015 door Huawei ingehaald als grootste Chinese smartphonefabrikant. Dat bedrijf slaagde er wel in om in totaal meer dan 100 miljoen toestellen te verkopen.

 

Op één na meest waardevolle techbedrijf

Het Chinese smartphonebedrijf is het op één na meest waardevolle techbedrijf zonder beursnotering, na taxibedrijf Uber. Het bedrijf werd eind 2014 door investeerders gewaardeerd op een totale waarde van 46 miljard dollar.

De bijna zes jaar oude smartphonefabrikant verkoopt Android-toestellen met goede specificaties voor prijzen die vaak meer dan twee keer zo laag liggen dan bij concurrenten zoals Samsung en HTC. In China is de smartphonemarkt in zijn geheel echter gekrompen aan het begin van dit jaar, omdat de markt verzadigd raakt. Steeds minder Chinezen kopen voor het eerst een smartphone.

Bron: NU.nl